CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

♥ TO MY BELOVED VISITORS..PLEASE CLICK YE! THANKS A MILLION BUNCH =) ♥

♥ My Beloved Followers ♥

♥ Our Anniversary!! =) ♥

♥ Our Anniversary!! =) ♥

Friday, December 24, 2010

7 months pregnant : Adat melenggang perut?


Salam semua....!(^_^)

Apa khabar di pagi Jumaat yang indah ini?Harap semua sihat ye....hehehe....saya rilek2 kat office nih sambil membuat kerja2 tertangguh & sempat lagi tulis blog nih coz bos takde cuti seminggu! Yahooooooooooooo!~~=p

Selalunya mmg busy la...and that's why I don't write in my blog that often..=)
Ramai giler bos-bos cuti starting from this week.....parking lot pun banyak kosong je...maklumlah dah dekat New Year & Cristmast!

Oklah, nih saja nk share dengan semua pasal adat melenggang perut...actually sy pun baru dapat tau dari my mom masa balik Kelantan raya Haji hari tu....

"Eh aja nk masuk 7 bulan dah kan......masa ma mengandung dulu ma buat lenggang perut...."


Eh, apa plak lenggang perut nih?saya xpenah tau menahu pun...setelah di "google" baru lah tau apa itu adat lenggang perut:

"Adat melenggang perut kebanyakannya lebih difahami masyarakat Melayu di selatan semenanjung manakala di sebelah utara semenanjung lebih dikenali dengan panggilan kirim perut. Adat ini ialah suatu adat yang dijalankan ke atas seorang isteri yang telah genap tujuh bulan hamil dan ia bertujuan untuk meletakkan kedudukan bayi di dalam perut di tempat yang sepatutnya, iaitu bahagian kepala di pintu rahim.

Ini penting bagi memudahkan si ibu bersalin dan bayi tidak kelemasan di dalam perut. Maka pada masa itu, bidan akan dipanggil untuk memeriksa dan menentukan isteri yang hamil itu betul-betul telah genap tujuh bulan hamil atau belum cukup bulan lagi. Jika didapati sudah genap tujuh bulan isteri itu hamil, maka mulailah bidan itu diupah untuk melangsungkan adat melenggang perut ini."


Tapi my sister which is a doctor specialized in O&G immediately opposed my mom's idea...dia tak setuju bab-bab guna bidan nih coz masa dia duty di Hospital di Sabah dlu one of her patient almost died becoz guna bidan2 nih...dia kata sekarang teknologi dah canggih.Doktor dah dapat tau baby kedudukan dia ok ke tak.xperlu bidan2 dah:

"Sekarang xguna bidan dah...xyah urut2 perut semua..kita buat doa selamat je...."


Alhamdulillah, that part untuk buat kenduri doa selamat mmg my mom & I totally agreed!=). So, after discuss dengan family in laws, mereka decide nk buat kat rumah family my husband di Bota, Perak coz nak balik Kelantan jauh sangat...huhuhu.

So, my parents are coming over next Wednesday!Yippeeeeeeeeeee!saya pun dah mintak cuti Khamis & Jumaat....Jumaat tu gerak balik Perak & kenduri doa selamat pada hari Sabtu, 1 Januari 2011 nanti....=)

Alhamdulillah, semuanya berjalan seperti yang dirancang. Family in laws pun setuju xyah bidan2 nih....just buat doa selamat dah cukup untuk mendoakan kesejahteraan baby dan kami sekeluarga...InsyaAllah, semoga segala doa serta niat yang baik itu dirahmati dan diperkenankan Allah.... amin...


p/s: Bila google2 kat internet, ramai yg kata amalan melenggang perut ini tidak digalakkan kerana ianya amalan yang tidak diiktiraf dalam Islam...apa pun, buat kenduri doa selamat is the best thing since ianya lebih sesuai dengan umat Islam masa kini....=)

♥Love,♥
Cindellyna

11 fairy's love and kisses:

Pya said...

Betul2! Better tak payah buat la. Buat doa selamat lagi super bagus!!!! =)

nadiah said...

aah,Mak kita pon suh buat gitu, tp bukan lenggang perot, tapi jamah perot. lebih kurang je kot tu..

kita pon xnk buat. kenduri doa selamat, oraitlah. bagus utk ibu dan baby. :)

Ainul Mustafa said...

yg kita dgr lenggang perut ni mmg tak elok dlm islam pun.baik berdoa pada ALLAH agar selamat segalanya.

Princess Cindellyna said...

sophie: ye betul!takut la guna bidan2 nih...huhuhu

Princess Cindellyna said...

nad/nadiah & ainul: hehehe..tuh la..rasenya doa selamat yang terbaik!=)

Anonymous said...

salam kenal..tahniah.. mari share dan berukar info2 pregnancy..sharing is caring
http://everybodylovescery.blogspot.com/search/label/Pregnancy

Hunny said...

lenggang perut tu adat lama.nowadays, adat tu dah tukar jadi kenduri doa selamat.panggil bidan untuk urut2 badan je,perut tak boleh usik :)

Princess Cindellyna said...

cery: thanks for visiting!=)

Princess Cindellyna said...

huny: itulah...takut gak kot2 bidan2 nih usik2 perut...sekarang susah nk dapat bidan dah...huhu

Cik Puan Fia said...

fia pun de dengar mcm tu, tak elok melenggan perut ikut agama india...

♥ Elin Adrenalin ♥ said...

huuu ada lagi rupanya amalan lenggang perut nih eh..
tuh masa dulu2...skg dah canggih..

buat doa selamat jer ;)