CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

♥ TO MY BELOVED VISITORS..PLEASE CLICK YE! THANKS A MILLION BUNCH =) ♥

♥ My Beloved Followers ♥

♥ Our Anniversary!! =) ♥

♥ Our Anniversary!! =) ♥

Wednesday, August 18, 2010

Buku pink @ Rekod Kesihatan Ibu...=)

Buku yg sy dapat pada hari Isnin, 16/8/2010....=)

Salam all!!(^_^)

Alhamdulillah...kali ni nk story-mory pasal buku pink nih plak..=). Saya buat buku nih d klinik kesihatan, putrajaya pada hari & tarikh seperti di atas. Time nih saya dapat cuti tanpa rekod!=p

Actually, right after sy tau yg sy pregnant, my husband trus bawak sy ke klinik private...yela senang n cepat kan..but later, masa sembang2 dengan one of our friend, (laki2 tau!tp isteri dia tgh pregnant..) dia then mentioned that it's essential to have this 'pink book'
from klinik2 government..aku pun tnye le nape..???

"Jika berlaku sebarang kecemasan semasa kita hendak bersalin di Hospital Swasta, kebanyakan kes akan dirujuk kembali ke Hospital Kerajaan. Oleh itu, buku rekod ini amat penting sebagai rujukan doktor di klinik/hospital kerajaan..."

Owh...gitu ye..xtau la plak..kalau kwan sy xcakap pasal kepentingan ada buku nih, mmg xbt le..huhu.thanks ye!=). Then i google2 lagi...kalau ada kes yg macam xckup darah ke...apa ke..mmg kes sebegini akan dirujuk ke hospital kerajaan sebab kebanyakkan hospital private tidak mempunya bekalan darah yg mencukupi!!SO, ini adalah langkah berjaga-jaga jugak for all mommy-to-be!=)

Proses/langkah untuk mendapatkan buku ini senang saje....pergi ke klinik kerajaan yg berhampiran & cakap yg anda mengandung..register dengan nurse yg jaga kaunter & dia akan tnye anak pertama ke..kedua ke..etc.Then dia akan bagi nombor giliran & 'buku pink' ini untuk membuat check-ups.

Details on the first page....=)

Antara check-up yg dibuat:

1) Urine test:
  • Nak tengok kandungan glucose / protein dalam badan
2) Blood test:
  • Nurse akan meminta kebenaran untuk mengambil at least 10ml darah bagi tujuan Antenatal Screening (nak tau kumpulan darah, rhesus, hepatitis b, hiv dan lain2). This is my first time kene amek darah...nasib baik xsakit..=p
3) Sesi kaunseling + terapi bersama nurse:
  • Masa ni nurse tulis results from urine & blood test tadi dalam "buku pink" di samping memberikan nasihat.
  • sambil2 itu juga dia berikan ubat2 yg berkaitan (sy dapat asic folic, vitamin b, vitamin c & vitamin iron untuk mengatasi masalah kekurangn darah...=).
  • Di samping itu juga, kita dikehendaki berbaring sambil melonggarkan bra.nurse akan check our breast to make sure yg tiada apa2 ketulan di breast & sebagai preparation untuk mengetahui kesesuaian untuk bayi menyusu.=).
  • Nurse juga akan check perut & jika ada bengkak dikaki (edema)
  • Ops, ada buat blood pressure test juga!!!=).
  • Nurse juga akan tulis dalam 'buku pink' next temujanji (usually dalam masa sebulan lagi)
4) Sesi bersama doktor:
  • Nih last station yg last lah...doktor akan check masalah tiriod (tekak), ambil kadar degupan jantung etc...then bg nasihat skit2..kejap je bersama doktor nih..then selesai lah!
  • Ubat dah dapat, so next appointment doktor kasi tarikh untuk buat scan baby plak!=)biasanye kat government dia akan scan bila kandungan dah sampai 4 bulan ye..(unless ada bleeding..)
Semua langkah ini mengambil masa selama lbih kurang 3 jam (termasuk masa menunggu).Saya pergi kul 10.00 am dan selesai lebih kurang pukul 1.00 pm.

Alhamdulillah setakat nih baby sihat and semua pun okey =)....xda kencing manis and so on..next appointment will be after raya..& rawatan gigi pun sepatutnya kene buat.tp disebabkan puasa, so nurse kata next appointment baru lah check gigi.=)

So, sape2 yg xde buku pink lagi tu...cepat2 la pergi buat ye..selain daripada detail check-ups, kos rawatan adalah percuma okeh!=)

p/s: The above is for your information all mommy-to-be!!!Sharing is caring!=)

♥Love,♥
Cindellyna

5 fairy's love and kisses:

harzharun said...

tahniah dear...btambah sorang lg list hot mommy i..

Princess Cindellyna said...

HEHEHE...time kasih kerana add sy dalm hot mommy list~!=p

PUAN THALHA : said...

wah. tumpang happy baca this entry. tahniah cindellyna. :)
jaga kesihatan, jaga diri k *hugs*

Princess Cindellyna said...

thanks hazlin...=).lama btul xupdate blog nih.hihi.tahniah for yr wedding too!=)

ryyhan said...

conrats n take care

klu rasa after few check up dh xmo pi klinik gomen, blh je ke private/klinik..but make sure dr tu update buku merah tu...(hehe kdg2 hormon pregnant blh wt rasa stress menunggu sume2, dan lg nurse kdg suka bebel berat naik, hb turun, minum air gula and so on)..